Πρότυπες Κατασκευές Από Χανιά,

21/5/16

ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ
Νέα δεδομένα για ανθεκτικές κατασκευές,
Από: Ελένη Φουντουλάκη,
Νεότερα δεδομένα στον τομέα της Μηχανικής για σύγχρονες κατασκευές με πιο ανθεκτικά υλικά στις κλιματικές αλλαγές και τις σεισμικές δονήσεις παρουσιάστηκαν, μεταξύ άλλων, στο 10ο Διεθνές Συνέδριο Μηχανικής, το οποίο άρχισε προχθές και θα διαρκέσει μέχρι σήμερα στο συνεδριακό κέντρο του ξενοδοχείου 'Porto Platanias' στον Πλατανιά και συνδιοργανώνει η Ελληνική Εταιρεία Θεωρητικής και Εφαρμοσμένης Μηχανικής με το Πολυτεχνείο Κρήτης.
Στο συνέδριο, την έναρξη του οποίου κήρυξε ο πρύτανης του Πολυτεχνείου, καθηγητής κ. Βασίλειος Διγαλάκης, παρουσιάστηκαν 176 εργασίες από 18 χώρες, με το 63% της συμμετοχής να είναι Ελληνες μηχανικοί - ερευνητές και 37% συμμετοχή ξένων συνέδρων με εργασίες από τη Ρωσία, την Ιταλία, τη Γερμανία και τη Ρουμανία.
Σκοπός του συνεδρίου -το οποίο πραγματοποιείται κάθε τρία χρόνια- σύμφωνα με τους συνδιοργανωτές, κ. Δημήτριο Μπέσκο, καθηγητή στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών στο Πανεπιστήμιο Πάτρας, πρόεδρο της Ελληνικής Εταιρείας Θεωρητικής και Εφαρμοσμένης Μηχανικής και κ. Γεώργιο Σταυρουλάκη, καθηγητή στο Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης Πολυτεχνείου Κρήτης, είναι να καταστήσει γνωστό στο ευρύ κοινό ότι, παρά την κρίση στη χώρα μας, η έρευνα συνεχίζεται στα ελληνικά Πανεπιστήμια και οι νέοι Ελληνες μηχανικοί είναι ανταγωνιστικοί σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, έτοιμοι να αναλάβουν σοβαρές μελέτες.
Οπως επεσήμανε ο κ. Σταυρουλάκης, «πρόκειται για εργασίες υψηλού επιπέδου που πραγματεύονται προβλήματα εφαρμογών, αλλά και θεωρίας, πάνω στη Μηχανική, που αφενός προβάλλουν τη δραστηριότητα των Ελλήνων επιστημόνων στο εξωτερικό και αφετέρου φέρνουν τεχνογνωσία στη χώρα μας για τους φοιτητές μας. Ελπίζουμε ότι αυτές οι γνώσεις θα μπορέσουν να μεταφερθούν και στην παραγωγή καταφέρνοντας να βοηθήσουν τη χώρα μας και τις τοπικές κοινωνίες».
«Τα δεδομένα σήμερα και στη Μηχανική είναι δυναμικά, αλλάζουν συνέχεια και για να είναι κανείς μέσα στα πράγματα θα πρέπει να ενημερώνεται, να κάνει έρευνα, αλλά κυρίως τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής να μεταφέρονται πολύ γρήγορα στην πράξη, στην παραγωγή», υπογράμμισε ο κ. Σταυρουλάκης.
ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΤΕΧΝΟΓΝΩΣΙΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ
Εν τω μεταξύ, κατά τη διάρκεια της πρώτης ημέρας του Συνεδρίου μηχανικοί από την Ισπανία έδειξαν πώς όλες οι παλιές, μνημειακές πέτρινες κατασκευές συμπεριφέρονται με έναν τρόπο, ο οποίος δεν καλύπτεται από τους σημερινούς κανονισμούς της Μηχανικής, που αναφέρονται σε κατασκευές από μπετόν ή μέταλλο όσον αφορά την ασφάλειά τους. Δηλαδή αιώνες πριν οι αρχαίοι, παρόλο που δεν είχαν τους τρόπους να ασκούν πειράματα για την ανθεκτικότητα των υλικών, ωστόσο, είχαν την εμπειρική τεχνογνωσία για να φτιάχνουν κτήρια ανθεκτικά στις καιρικές συνθήκες και στις σεισμικές δονήσεις. Γι? αυτό, όπως εξήγησε ο κ. Σταυρουλάκης, χρειάζεται έρευνα και εφαρμογή ώστε το ερευνητικό κομμάτι να συμπορεύεται με την Πολιτεία για να αντιμετωπίσει τη συντήρηση μνημείων με μεγάλη πολιτιστική αξία, που, ωστόσο, δεν έχουν μέχρι τώρα μελετηθεί με σοβαρό τρόπο που να διασφαλίζει τους χρήστες.
ΔΙΑΠΡΕΠΟΥΝ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ
Από την πλευρά του ο κ. Δημήτρης Μπέσκος, καθηγητής Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών στο Πανεπιστήμιο Πάτρας, πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Θεωρητικής και Εφαρμοσμένης Μηχανικής, ανέφερε ότι «στην Ελλάδα τα τελευταία τριάντα χρόνια ήρθαν πάρα πολλοί Ελληνες επιστήμονες από το εξωτερικό και δημιούργησαν σπουδαίες εστίες έρευνας και ανάπτυξης της τεχνολογίας. Οι μαθητές τους έγιναν και οι ίδιοι καθηγητές, οι οποίοι διαπρέπουν συνεχίζοντας το έργο των προκατόχων τους».
Ηδη, σύμφωνα με τον κ. Μπέσκο, πολλά μεγάλα έργα στην Ελλάδα έχουν μελετηθεί και κατασκευαστεί από Ελληνες μηχανικούς, όπως από το Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών Πανεπιστημίου Πάτρας, που έκανε την πλήρη μελέτη όλων των εγκαταστάσεων και την κατασκευή του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου στην Πάτρα, τη μελέτη στατικής επάρκειας και ενίσχυσης του Ευρώτα ποταμού στη Σπάρτη, επίσης άλλοι νέοι μηχανικοί από το Πολυτεχνείο Κρήτης έχουν προχωρήσει σε μελέτες για τον ενετικό φάρο των Χανίων, για διατηρητέα κτήρια των Χανίων και τη στατική επάρκειά τους σε σεισμούς, αλλά και σε βιομηχανικά, μοντέρνα κτήρια.
«Δυστυχώς, με την κρίση έχουμε σημαντική μείωση έως μηδενισμό σε πάσης φύσεως κτηριακά έργα. Τώρα μόλις δειλά - δειλά αρχίζουμε να λαμβάνουμε κάποια μηνύματα ότι θα συνεχιστούν μεγάλα έργα π.χ. αυτοκινητόδρομοι, κάτι που είναι πολύ σημαντικό καθώς θα απασχοληθούν πάνω απο 5.000 εργαζόμενοι και αρκετοί μηχανικοί, βοηθώντας στην ανάπτυξη της χώρας», ανέφερε.

Αναδημοσιευσα Από Χανιωτικα Νεα