"Φως" στη Χάγη "δίνει" Η Νομική Θεσσαλονίκης,

21/5/16


Κωνσταντάτου Ελένη
Η Νομική Θεσσαλονίκης έλαμψε στη Χάγη,
Τέταρτη ανάμεσα σε 60 πανεπιστήμια στον παγκόσμιο διαγωνισμό Ποινικού Δικαίου,
Αθήνα
Μια σημαντική διάκριση και δύο διεθνή βραβεία κατέκτησε η ομάδα τεσσάρων φοιτητών του Τμήματος Νομικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στον παγκόσμιο διαγωνισμό Διεθνούς Ποινικού Δικαίου με αντικείμενο πραγμάτευσης την τέλεση εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητας στο πλαίσιο μιας εσωτερικής ένοπλης σύγκρουσης.
«Η υπόθεση περιελάμβανε απαγωγές νεαρών γυναικών, οι οποίες εξαναγκάζονταν σε γάμο παρά τη θέλησή τους, και παιδιών, τα οποία στρατολογούνταν διά της βίας. Με αφορμή αυτά τα περιστατικά, ξεδιπλωνόταν μια σειρά από σύνθετα νομικά ζητήματα τόσο του Ποινικού όσο και του Διεθνούς Δικαίου» δήλωσε μιλώντας στο «Βήμα» ο κ. Ιωάννης Ναζίρης, διδάκτορας του Τμήματος και υπεύθυνος για την προετοιμασία της ομάδας.
Ο διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε στο Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο της Χάγης στις 22-26 Απριλίου και συμμετείχαν 60 πανεπιστήμια από όλον τον κόσμο. Τη χώρα μας εκπροσώπησαν οι τεταρτοετείς φοιτητές Στέργιος Αϊδινλής και Ιφιγένεια Ξανθοπούλου, ο τριτοετής Αλκης Τριανταφυλλίδης και η μεταπτυχιακή φοιτήτρια του δεύτερου έτους Δάφνη Λίμα. Η ομάδα εργάστηκε υπό την επιστημονική ευθύνη της καθηγήτριας κυρίας Ελισάβετ Συμεωνίδου-Καστανίδου, ενώ την προετοιμασία της αποστολής ανέλαβαν ο διδάκτορας κ. Ναζίρης και ο λέκτορας κ. Κωνσταντίνος Χατζηκώστας.
«Η όλη συμμετοχή μας στον διαγωνισμό από το στάδιο της προετοιμασίας ως και το ταξίδι στη Χάγη ήταν μια ενδιαφέρουσα εμπειρία» δηλώνει η Ιφιγένεια Ξανθοπούλου, η οποία ανέλαβε και τον ρόλο της εισαγγελέως. «Αυτοί οι έξι μήνες μάς προσέφεραν πολλά· εκτός βέβαια από τις γνώσεις που λάβαμε στον κλάδο του Διεθνούς Ποινικού Δικαίου, εξελιχθήκαμε και ως προσωπικότητες. Δουλεύαμε ως επαγγελματίες δικηγόροι, σε μια ξένη γλώσσα και με υλικό του Διεθνούς Ποινικού Δικαίου».
Η τετραμελής ομάδα κατάφερε να κερδίσει το βραβείο για την καλύτερη εισαγγελία και αυτό της καλύτερης μη αγγλόφωνης ομάδας, επικρατώντας ανάμεσα σε πανεπιστήμια μεγάλων χωρών, μεταξύ άλλων του New York University (NYU) από τις ΗΠΑ, του Galway από την Ιρλανδία, του NALSAR από την Ινδία, του Odessa από την Ουκρανία, του Masaryk University από την Τσεχία. Στην τελική βαθμολογία ξεπέρασαν παραδοσιακές δυνάμεις στο Διεθνές Ποινικό Δίκαιο, όπως γερμανικά, γαλλικά, βρετανικά πανεπιστήμια.
«Η διάκριση αυτή αποτελεί σημαντική επιτυχία για το ελληνικό πανεπιστήμιο και σαφώς βελτιώνει την εικόνα του διεθνώς» δηλώνει ο κ. Ναζίρης, συμπληρώνοντας ότι η σκληρή δουλειά και η προσπάθεια των φοιτητών είναι ικανές να δικαιώσουν τις προσδοκίες όλων μας για το ελληνικό πανεπιστήμιο, «που προσφέρει στους φοιτητές του γνώσεις και εφόδια πέρα από τον στενό και προκαθορισμένο κύκλο σπουδών».
Υψηλό το επίπεδο της νομικής επιστήμης
Το τελευταίο διάστημα τα Τμήματα Νομικής των ελληνικών πανεπιστημίων λαμβάνουν σημαντικές διακρίσεις σε διεθνείς διαγωνισμούς. Πρόσφατο είναι και το παράδειγμα των φοιτητριών από το Καποδιστριακό που κέρδισαν τη δεύτερη θέση παγκοσμίως και την πρώτη στην Ευρώπη τον περασμένο Οκτώβριο με το άκρως πρωτότυπο αντικείμενο του Δικαίου του Διαστήματος.
«Οι έλληνες φοιτητές δεν έχουν κάτι να ζηλέψουν από τους συναδέλφους τους σε ξένα πανεπιστήμια, αντιθέτως υπερτερούν σε πολλά. Τόσο το επίπεδο γνώσεων που προσφέρουν και τα τρία τμήματα της χώρας όσο και το επίπεδο των φοιτητών είναι ιδιαίτερα υψηλά» σχολιάζει ο κ. Ναζίρης. Υποστηρίζει παράλληλα ότι αυτό που λείπει από το ελληνικό πανεπιστήμιο είναι η καθημερινή και εντατική ενασχόληση του φοιτητή με το αντικείμενο σπουδών του.
«Αποτέλεσμα είναι πολλοί φοιτητές να χάνουν το ενδιαφέρον των σπουδών τους» τονίζει ο κ. Ναζίρης.
Αυτή την άποψη ενστερνίζεται και η Ιφιγένεια Ξανθοπούλου μιλώντας στο «Βήμα»: «Η υποδομή και η οργάνωση του ελληνικού πανεπιστημίου υστερούν σε σχέση με τα πανεπιστήμια του εξωτερικού, χωρίς να υποτιμούμε τους καθηγητές και τους προπονητές μας σε τέτοιους διαγωνισμούς», τονίζοντας πως δεν αρκεί μόνο η παρακολούθηση των μαθημάτων αλλά χρειάζεται και η πρακτική ενασχόληση των φοιτητών με το αντικείμενο. «Οι εικονικές δίκες θα έπρεπε να αποτελούν έστω μάθημα επιλογής για τους φοιτητές της Νομικής» επισημαίνει.
Οι φάσεις του διαγωνισμού
Οι φοιτητές του κάθε πανεπιστημίου προετοιμάζονταν εντατικά ήδη από τις αρχές του εφετινού ακαδημαϊκού έτους στην εικονική δίκη σε όλους τους πιθανούς ρόλους. Οι αποστολές απαρτίζονταν από τους ομιλητές (oralists) για τον ρόλο της εισαγγελίας, των θυμάτων και της υπεράσπισης και τους ερευνητές (researchers), οι οποίοι είναι και υπεύθυνοι επί των ερευνών της υπόθεσης.
Ο διαγωνισμός περιλαμβάνει δύο φάσεις - γραπτά και προφορικά - για τις αποστολές οι οποίες κρίνονται για την επίδοσή τους ενδελεχώς καθ' όλη τη διάρκεια της προετοιμασίας και της έρευνας. Η αποστολή κάθε πανεπιστημίου μεταβαίνει στο Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο της Χάγης, όπου - σύμφωνα με το πρότυπο των αθλητικών διοργανώσεων και των νοκ άουτ αγώνων - οι αποστολές διαγωνίζονται μεταξύ τους σε όλους τους ρόλους. Στην τελική κατάταξη των αποστολών προσμετρούνται οι βαθμολογίες και από τις δύο φάσεις του διαγωνισμού.
Αναδημοσιευσα Από Βημα