Πώς αντέδρασε ο Βασίλης Λογοθετίδης στη γκάφα της Εαμίτισσας ηθοποιού.

6/11/25

 Πώς αντέδρασε ο Βασίλης Λογοθετίδης στη γκάφα της Εαμίτισσας ηθοποιού.


Ο αξέχαστος ηθοποιός Βασίλης Λογοθετίδης (1898-1960)

Ή ηθοποιός Ολυμπία Παπαδούκα (1916-2011) ήταν μέλος του ΚΚΕ, υπεύθυνη διαφώτισης του ΕΑΜ για τους ηθοποιούς, συμμετείχε στις μάχες των Δεκεμβριανών και φυλακίστηκε στις Γυναικείες Φυλακές Αβέρωφ από το 1948 έως το 1952. Στη διάρκεια της κατοχής έκρυβε στο θέατρο Ρεξ όπου έπαιζε, έναν μικρό πολύγραφο όπου τύπωνε προκυρήξεις με κίνδυνο όχι μόνο για την ίδια της τη ζωή, αλλά και για όλους τους συντελεστές της παράστασης.

Η ηθοποιός Ολυμπία Παπαδούκα με το πρωτοπαλίκαρο του Άρη Βελουχιώτη, Τζαβέλα.

Η ίδια στο βιβλίο «Γυναίκες στην Αντίσταση» [1982] διηγείται πώς ένα ανοιξιάτικο βράδυ του 1944 το μεγάλο ταλέντο του Βασίλη Λογοθετίδη στο έργο του Δημήτρη Μπόγρη «Φουσκοθαλασσιές» όχι μόνο διέσωσε την παράσταση κι απέφυγε τη στοχοποίηση του θεάτρου αλλά γλίτωσε και την ίδια από τυχόν «κάρφωμα» στους Γερμανούς. «Έπρεπε να βγω στη σκηνή με ένα δίσκο που είχε μέσα γράμματα. Εγώ στο καμαρίνι μου τύπωνα τις προκηρύξεις ξένοιαστη και ήσυχη όπως πάντα ότι ο τσιλιαδόρος θα με ειδοποιήσει (εκείνο το βράδυ τσίλιας ήτανε ο συνάδελφος Νάσος Κεδράκας).     Ο τσίλιας όμως ξεχάστηκε, δε με ειδοποίησε και γίνεται στή σκηνή ένα τεράστιο χάσμα που μόνο ο έμπειρος Λογοθετίδης – με αυτον είχα σκηνή – μπορούσε να το καλύψει, λέγοντας δικά του λόγια έξω από το κείμενο του έργου. Γιά πόσο όμως;..

Κάποια στιγμή ακούω έντονες σιγανές φωνές, μα πολύ έντονες.    

– Παπαδούκα.. Παπαδούκα..  Κατάλαβα τι είχε γίνει. Είχα προξενήσει χάσμα! Με το «Παπαδούκα» που έφτασε στ’ αυτιά μου πετιέμαι τρέχοντας και κουτρουβαλώντας τα σκαλοπάτια (τα καμαρίνια ήτανε ψηλά) γιά τή σκηνή, ενώ σύγχρονα όπως κατέβαινα έβαζα τα τρικάκια στο στήθος μου και με τα χέρια μου – που ήτανε γεμάτα από το τυπογραφικό μελάνι και από την ταραχή μου δεν το είχα προσέξει – διόρθωνα τα μαλλιά μου και..φρεσκάριζα το πρόσωπο να στρώσω τις πούδρες του μακιγιάζ. Παίρνω το δίσκο με τα γράμματα που μου ‘δωσε ο φροντιστής – Αλέκος Σταυρόπουλος – που με περίμενε στην κουΐντα και λαχανιασμένη βγαίνω στη σκηνή..Από την ταραχή μου όμως, δε ξέρω κι εγώ πως, ανοίγει ο μπούστος μου, ξεχύνονται τα τρικ από το στήθος μου κι απλώνονται χάμω στη σκηνή, χωρίς να μπορέσω ούτε λέξη να πω από το ρόλο μου. Είχα χάσει τη μιλιά μου από το πάθημά μου. 

Ο Λογοθετίδης, έκπληκτος από το θέαμα που παρουσίαζα και τα τρικάκια σκόρπια στη σκηνή, σκύβει, τα μαζεύει λέγοντάς μου:

Εσύ με τα ραβασάκια σου θα μας κάψεις. Κι εσύ θα καείς και εμάς θα κάψεις. Τι ραβασάκια και κακό ειν’ τούτο. Άλλη δουλειά δέν κάνετε, γράφετε γράφετε..Γιά ξεκουράστε και λίγο τα χεράκια σας, μην το μάθει η κυρά και χάθηκες και χαθήκαμε όλοι! Ερωτιάρηδες! Θα σας το φάει το κεφάλι ο έρωτας...!

Είπε και άλλα σχετικά δε θυμάμαι. Μου τα ξαναβάζει στο στήθος

– Κρύφτα. Κρύφτα μην τα δει η «κυρά»!

Με κοιτάζει στό πρόσωπο:

-Τι χάλια εϊν’ αυτά μωρή; Άε πλύσου. Χάσου και πλύσου!

Έτσι, με τους σωτήριους αυτοσχεδιασμούς του Λογοθετίδη και με μιά χτυπιά στον πισινό παίχτηκε η σκηνή και καταχειροκροτήθηκε – φτιάχτηκε επί σκηνής, μα ήταν «αληθινή» αυτή η σκηνή.

Οι θεατές, βέβαια, ούτε πήρανε είδηση.. απ’ ότι είχε πραγματικά γίνει. Φάνηκε σα να ήτανε στο έργο η κωμικοτραγική – για ‘κείνη την εποχή – σκηνή. Στη περίσταση εκείνη αποφύγαµε λοιπόν χτυπήματα από τους καταχτητές χάρη στην έτοιμότητα την εξυπνάδα και την πείρα του μεγάλου εκείνου κωμικού, του Λογοθετίδη, που ήξερε τις εαµικές δραστηριότητες των ηθοποιών του θιάσου όπως και όλων των ηθοποιών του Ελληνικού θεάτρου, που τίποτα δε μπορούσε να τις αναχαιτίσει.»

Το συγκεκριμένο περιστατικό η Παπαδούκα το περιγράφει και στο 

ντοκυμαντέρ «Το Χρονικό της Εθνικής Αντίστασης» παραγωγής 1987.


Μιχάλης Αντωνιάδης


read more ►
0 σχόλια

Επίλεκτες δυνάμεις αψηφούν τις άνωθεν πολιτικές εντολές,

4/11/25

 

ΠΑΤΗΣΤΕ ΤΟ ΛΙΝΚ ΔΕΙΤΕ, https://www.facebook.com/share/v/1BGvmx43FX/

Εδώ οι Επίλεκτες δυνάμεις αψηφούν τις άνωθεν πολιτικές εντολές (να μην ακουστούν Πατριωτικά Εμβατήρια) τραγουδούν με 

λεβεντιά τον ξακουστό ύμνο της Μακεδονίας!!


ΚΑΛΗ ΣΑΣ ΗΜΕΡΑ!!



Μιχάλης Αντωνιάδης





read more ►
0 σχόλια

Το βομβάρδισαν, πράξη που ισοδυναμεί με έγκλημα πολέμου..

 

Σαν σήμερα το 1940.

Ο πατέρας μου, Μιχαήλ Γάκης, 20 χρονος, αριστούχος φοιτητής της Ζωσιμαίας Παιδαγωγικής Ακαδημίας Ιωαννίνων, ξύπνησε από τις σειρήνες. Πήγε αμέσως στην σχολή του η οποία μετατράπηκε σε Στρατιωτικό Νοσοκομείο. Έκαναν έναν μεγάλο κόκκινο Σταυρό στην οροφή του μεγαλοπρεπούς Νεοκλασσικού Κτιρίου, δωρεά των Ζωσιμάδων

Λίγο αργότερα οι καταπτυστοι Ιταλοί το βομβάρδισαν, πράξη που ισοδυναμεί με έγκλημα πολέμου..

Ακριβώς στο χειρουργείο (αριστερά από τον πύργο της όπως την βλέπεις),

επιστρατεύθηκε και πολέμησε λοχίας στην δεύτερη φάση του πολέμου. Παρασημοφορήθηκε επ´ ανδραγαθρεία.

Επί πολλά χρόνια, κάποιες στιγμές τον κοιτούσα και αναρρωτιόμουν πως ένας μειλίχιος, ήρεμος, εγκεφαλικός, τέρας μορφώσεως και γλυκύτατος Καθηγητής / Διεθυντής της Παιδαγωγικής Ακαδημίας μπορούσε να είναι τόσο ανδρείος και γενναίος.

Όταν τον ρώτησα πως μπόρεσε μου απάντησε χαμογελαστά:

-Παιδί μου έτσι ήταν όλοι. Απλά δεν διέφερα.

Ήξερα την μετριοφροσύνη του!

Για αυτό δεν τον πίστεψα!

Ήξερα, βλέπετε, ότι και στον καταραμένο εμφύλιο, είχε γλυτώσει την διμοιρία του από ενέδρα στα μέρη της Νάουσας. 

Του απονεμήθηκε νέο μετάλλιο «εξαιρέτων πράξεων», μετά την αποστράτευση του (3 χρόνια και 3 μήνες εμπόλεμα)

Αυτό όμως δεν πήγε να το παραλάβει.

Όταν μετακομίσαμε στην Θεσσαλονίκη, έπεσε στα χέρια μου το χαρτί απονομής, από ΓΕΣ και του είπα να επικοινωνήσω για να μας το στείλουν.

-Όχι Τάκη, μου είπε. Δεν το θέλω παιδί μου. Αδελφός Σκότωνε Αδελφό. Να φροντίσετε να μην τα ζήσετε!!

Τότε είδα το θεριό μέσα στον γλυκύτατο Παιδαγωγό και Φιλόσοφο. 

Τότε κατάλαβα την δύναμη της ψυχής του Έλληνα!!

(Ήταν από τους πρώτους που στήριξαν την πρόταση στον Κων/νο Καραμανλή να νομιμοποιήσει το ΚΚΕ. Αυτούς που σκότωσαν τους μισούς φίλους του στην μάχη της Φλώρινας..Κι όμως..)

Και η μάνα Βασιλική Γιώση-Γάκη, όμως, 17χρονη μαθήτρια της Οικοκυρικής Σχολής Ιωαννίνων συμμετείχε στην «Φανέλα του Στρατιώτη». Το σόϊ της στην Βούρμπιανη! Ο θείος ο Μάρκος, ταχυδρόμος, έκανε μεταφορές με τα μουλάρια του. Οι θείες, οι ξαδέλφες, ακόμη και η γιαγιά "ζαλώθηκαν" τα πυρομαχικά και τα ανέβαζαν στα βουνά. Γυναίκες Ηπειρώτισσες..

Αναρρωτιέμαι μπορούμε να βρούμε σήμερα Ηγέτη, σαν τον Ιωάννη Μεταξά, που να μπορεί να βγάλει αυτές τις αρετές από την ψυχή του σημερινού Έλληνα; Γιατί υπάρχουν εμπεπαρμένες στο γονιδίωμά μας..

Υ.Γ. 1. Οι δρόμοι τους ενώθηκαν, μέσα στην κατοχή πολύ μακρύτερα από τα Γιάννενα, στα Γιαννιτσά, όπου υπηρετούσαν (Δάσκαλος και Δασκάλα Οικοκυρικής). Γλύτωσε τον πατέρα από τους αντάρτες που ήλθαν να τον συλλάβουν , κρύβοντας τον μέσα στο τζάκι!

Υ.Γ. 2. Η μοίρα το έφερε να ξεκινήσω την εκπαίδευσή μου στην Χειρουργική στην ίδια αίθουσα του Χειρουργείου του 406 Γενικού Στρατιωτικού Νοσοκομείου της θρυλικής 8ης Μεραρχίας το 1979, στα Γιάννενα, το οποίο βομβάρδισαν  άνανδρα οι Ιταλοί, στο κτίριο της Ζωσιμαίας..

Παιγνίδια που παίζει η ζωή..


Μιχάλης Αντωνιάδης

read more ►
0 σχόλια

Τό σπουδαῖο εἶναι, ὅτι τήν Νηστεία τήν τηροῦσαν,

3/11/25

 Τό σπουδαῖο εἶναι, ὅτι τήν Νηστεία τήν τηροῦσαν καί πολλοί στρατιῶτες, παρ΄ὅλες τίς δυσκολίες,περισσότερο κι ἀπό Άγιορεῖτες

Μοναχούς.

Μοῦ ἔλεγε, κατά τήν ὀπισθοχώρησι, ἕνα πολεμιστής τῆς πρώτης γραμμῆς:

«Μέ τήν βοήθεια τοῦ Χριστοῦ καί τῆς Παναγίας κράτησα ὅλη τή Τεσσαρακοστή. Τρώγοντας μόνο κουραμάνα καί λίγα γραμμάρια σταφίδα πού χωροῦσαν στήν φοῦχτα τοῦ ἑνός χεριοῦ.

Τήν Μ. Ἑβδομάδα, πού γινότανε ἡ ὀπισθοχώρηση, οἱ στρατιῶτες παρ’ ὅλη τήν κακουχία, τήν ἄϋπνία, τήν ἐξάντληση, 

διότι ὑποχωροῦσαν ἀμυνόμενοι, ὅλοι οἱ στρατιῶτες, Νηστέψανε καί περάσανε τίς μέρες αὐτές σάν Άσκητές. 

Μόνο μέ ψωμί καί νερό. 

Οἱ ἐφοδιασμοί εἶχαν ἄφθονα τυριά καί κονσέρβες, ἀλλά κανένας δέν γύριζε μάτια σ’αὐτά».

Ἀρχιμ. Χαράλαμπος Βασιλόπουλος +

(Τό Θαῦμα τῶν Ἑλλήνων τοῦ Σαράντα).


ΚΑΛΗ ΣΑΣ ΗΜΕΡΑ!! Μιχάλης Αντωνιάδης


read more ►
0 σχόλια

Να φυλάξουμε την Πίστη των πατέρων μας.

 

Κάθε σπίτι Ελληνικό έχει ένα Θαύμα.

 Εάν δεν ήταν ο Θεός επάνω μας, δεν θα υπήρχε Έλληνας στον κόσμο. Ζούμε, γιατί θέλει ο Θεός, όχι γιατί το θέλουν οι Μεγάλοι.

Στα χρό­νια της Κατοχής μας τα πήραν όλα, δεν υ­πήρ­χε σιτάρι ούτε για αντίδωρο, δεν υπήρχε λάδι ούτε για τα καντήλια, πεινούσε ο λαός και πέθαιναν στους δρόμους οι άνθρωποι. Τι είπε τότε κάποιος από αυτούς, Αν είχαμε μηχάνη­μα, και τον αέρα ακόμα θα σας αφαιρού­σαμε, να πεθάνετε από ασφυξία. Μέχρι τώρα, πα­ρα τις αμαρτίες μας, μας σώζει ο Μεγα­λοδύναμος με Θαύματα, που ᾽νε γραμμένα στην α­τομική και οικογενειακή και εθνική ζωή.

Στους Βαλκανικούς πολέμους οι Έλληνες ή­μασταν μια φούχτα, αλλά μέναμε ενωμένοι και αγαπημένοι, μακριά από κόμματα και διαι­ρέσεις. Έτσι περάσαμε τον Όλυμπο και φτάσαμε έξω από τη Θεσσαλονίκη, και η Θεσσαλονίκη έπεσε την ημέρα του Αγίου Δημητρίου και υψώθηκε στο Λευκό Πύργο η Ελληνική σημαία. Το ίδιο κι όταν έπεσε το Μπιζάνι και πήραμε τα Γιάννενα. Δεν είνε θαύματα αυτά;

Το συμπέρασμα. Να πιστεύουμε, αδέρφια μου. Δώστε μου ένα δράμι πίστη! Ένα δράμι από ουράνιο κινεί ένα πύραυλο, και ένα δράμι Πίστεως, από εκείνην που είχαν οι πατέρες μας, μετακινεί βουνά! τα αδύνατα παρά ανθρώποις δυνατά παρά τω Θεώ εστιν. (Λουκ.18,27).

Να φυλάξουμε την Πίστη των πατέρων μας. Αυτή είνε η πιο μεγάλη δύναμις. Αυτή σφουγγί­ζει δάκρυα, παρηγορεί, ενθαρρύνει, δείχνει τα άστρα του ουρανού και μας λέει: Εκεί είναι η αιωνία πατρίδα μας. Ας κλείσουμε τα αυτιά μας στους αθέους, στους απίστους, στους αι­ρετικούς, ας κρατήσουμε την Πίστη μας. Με την Πίστη του Χριστού γεννηθήκαμε, μ᾽ αυτήν θα ζη­σουμε, και μ᾽ αυτήν θα πεθάνουμε κ᾽ εμείς και τα παιδιά μας και τα παιδιά των παιδιών μας. Όσο θα υπάρχουν βουνά και θάλασσες, επάνω εδώ στα βράχια μας θα δοξάζεται, θα υ­μνήται και υπερυψούται το όνομα του Πατρός, του Υιού και του Αγίου Πνεύματος νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων, αμήν.


Πηγη: (†) επίσκοπος Αυγουστίνος Καντιώτης.


Μιχάλης Αντωνιάδης


read more ►
0 σχόλια

Μεταβατική εποχή ρευστών ταυτοτήτων στα Βαλκάνια.

2/11/25

 

Πόσοι άραγε γνωρίζουν ότι ο Χασάν Ταχσίν Πασάς, που παρέδωσε τη Θεσσαλονίκη στους Έλληνες, καταγόταν από τη Μεσαριά κοντά στη Μολυβδοσκέπαστη, σπούδασε στη Ζωσιμαία Σχολή και ήταν πατέρας του Κενάν Μεσαρέ, δηλαδή Αλβανός Γιαννιώτης με Ελληνική παιδεία οθωμανός, ωστόσο, λόγω Θρησκεύματος..

Μεταβατική εποχή ρευστών ταυτοτήτων στα Βαλκάνια.

"Θεσσαλονίκη, 26 Οκτωβρίου 1912..

Πίνακας του Κενάν Μεσαρέ που αθανατίζει την ιστορική στιγμή της παράδοσης της πόλης. Εικονίζεται ο Ταχσίν Πασά να υπογράφει το πρωτόκολλο ενώπιον του Βίκτωρα Δούσμανη, του Ιωάννη Μεταξά και δύο Οθωμανών αξιωματούχων (Μουσείο Βαλκανικών Πολέμων, Έπαυλη Τόψιν

Η απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης πιστώνεται αποκλειστικά στις θυσίες και τη νικηφόρα προέλαση του στρατού μας στη Μακεδονία. 

Νομίζω όμως ότι οφείλουμε και μια μικρή αναφορά στον πασά που την παρέδωσε αμαχητί σώζοντας πολλούς ανθρώπους και την ίδια την πόλη από την καταστροφή. Η Βουλγαρική ηγεσία είχε προσφέρει μεγάλη αμοιβή αλλά εκείνος αρνήθηκε σθεναρά να συνδιαλλαγεί: «Με τους Έλληνες πολεμήσαμε, σ' αυτούς θα την παραδώσουμε» είπε. Έτσι, την επομένη της ημέρας υπογραφής του πρωτοκόλλου, εισήλθαν στη Θεσσαλονίκη δύο τάγματα ευζώνων και ύψωσαν τη Γαλανόλευκη στο Διοικητήριο, ενώ θα ακολουθούσε η θριαμβική είσοδος της Ελληνικής ηγεσίας. 

Ο Χασάν Ταχσίν γεννήθηκε από μουσουλμάνους γονείς στο Μεσαρέ (Μεσαρέα) του οθωμανικού βιλαετίου Ιωαννίνων. Μορφώθηκε στη Ζωσιμαία Σχολή των Ιωαννίνων και απέκτησε άριστη γνώση της Ελληνικής γλώσσας και της Ελληνικής ιστορίας. Υπηρέτησε σε πολλά μέρη ως αξιωματικός της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, διατηρούσε όμως πάντοτε πολύ καλές σχέσεις με τους Έλληνες. Το 1895, την εποχή που το κρητικό ζήτημα βρισκόταν σε έξαρση, διορίστηκε στρατιωτικός διοικητής της Κρήτης. Εκεί ήρθε γρήγορα σε ρήξη με τη σκληρή πολιτική των τοπικών αρχών και άφησε την ανάμνηση του δίκαιου και έντιμου ανθρώπου. Συνδέθηκε με ειλικρινή φιλία και αμοιβαία εκτίμηση με τον Ελευθέριο Βενιζέλο, γεγονός που έπαιξε ιδιαίτερο ρόλο στις μετέπειτα εξελίξεις. 

Στον α' Βαλκανικό Πόλεμο ήταν διοικητής της 8ης Στρατιάς του

Οθωμανικού Στρατού Μακεδονίας. Μετά την ήττα του Τουρκικού στρατού στο Σαραντάπορο και στα Γιαννιτσά και τη διάβαση του Αξιού από τις Ελληνικές μεραρχίες, βρέθηκε εγκλωβισμένος στη Θεσσαλονίκη και αντιμέτωπος με το δίλημμα της αντίστασης ή της παράδοσης. Αν γινόταν μάχη, δεδομένης μάλιστα της Βουλγαρικής διεκδίκησης, θα καταστρέφονταν οι υποδομές της πόλης: το λιμάνι, οι γέφυρες, το υδραγωγείο, η αγορά, τα ιστορικά κτίρια, οι γειτονιές. Τα θύματα σε άμαχο πληθυσμό θα ήταν πολλά, θα γινόταν μακελειό. Αν πάλι συνθηκολογούσε και παρέδιδε αμαχητί, θα περνούσε από στρατοδικείο. 

Το ηθικό όμως της Τουρκικής φρουράς της Θεσσαλονίκης είχε πέσει πολύ μετά τον τορπιλισμό του θωρηκτού Φετίχ Μπουλέντ από τον υποπλοίαρχο Βότση. Έπειτα, πίεζαν για παράδοση και οι πρόξενοι των Ευρωπαϊκών δυνάμεων ώστε να προστατευτούν οι κάτοικοι και να συνεχιστεί η οικονομική δραστηριότητα. 

Στην πολυπολιτισμική Θεσσαλονίκη του 1912 δεν ζούσαν μόνο Έλληνες και Τούρκοι αλλά και πάρα πολλοί Εβραίοι, Βούλγαροι και αρκετοί Ευρωπαίοι. 

Τελικά, η εντιμότητα του Ταχσίν Πασά, η αγάπη του για την πόλη και οι διπλωματικοί χειρισμοί της Ελληνικής αντιπροσωπείας τον οδήγησαν στην άνευ όρων παράδοσή της σ' εκείνους που υπέδειξε το στρατιωτικό του ήθος. Τις προθέσεις του αποκαλύπτει σε ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά του, τα οποία έγραψε σε άριστα Ελληνικά: 

«Πιεζόμενος από τα γεγονότα και τας εκκλήσεις των αρχών και Προξένων, αντιληφθείς δε και τον άμεσον κίνδυνον της Βουλγαρικής εισβολής, διαπιστωθείσης δε και της εγκαταλείψεως των χαρακωμάτων και διασκορπίσεως των εφέδρων με την επέλευσιν τού σκότους, υπέκυψα δια να σώσω την ζωήν χιλιάδων αθώων πλασμάτων και να προλάβω την καταστροφήν της πόλεως.Η Θεσσαλονίκη εχάθη μεν αλλά και εσώθη. Έχω την συνείδησιν ότι έπραξα εις το ακέραιον το καθήκον μου. Η Ιστορία ας με κρίνη.» 

Μετά την παράδοση της Θεσσαλονίκης και την αιχμαλωσία του Τουρκικού στρατού, ο Ταχσίν Πασάς θεωρήθηκε ένοχος έσχατης προδοσίας και καταδικάστηκε από οθωμανικό στρατοδικείο σε θάνατο. Φυγαδεύτηκε όμως από τον Βενιζέλο στην Αθήνα και διέμεινε στο ξενοδοχείο «Ακταίον» του Νέου Φαλήρου έως ότου αναχώρησε για τη Γαλλία. Πέθανε το 1918 σε νοσοκομείο της πόλης Τεριτέτ στη λίμνη Λεμάν της Ελβετίας. Η σορός του μεταφέρθηκε από την οικογένειά του το 1937 στη Θεσσαλονίκη και θάφτηκε στο Κοιμητήριο των μουσουλμάνων Αλβανών στην Τριανδρία. Μετά τη διάλυση του Νεκροταφείου το 1983, τα οστά του μεταφέρθηκαν στο οστεοφυλάκιο της Μαλακοπής και το 2002 θάφτηκαν μαζί με αυτά του γιου του Κενάν στον αύλειο χώρο του Μουσείου Βαλκανικών Πολέμων στη Γέφυρα Θεσσαλονίκης.

Σημαντικό ιστορικό και βιογραφικό υλικό, βασισμένο κυρίως στα απομνημονεύματα του Ταχσίν Πασά υπάρχει στο βιβλίο «Από το Σαραντάπορο στη Θεσσαλονίκη» των Β. Νικόλτσιου και Β. Γούναρη (Εκδ. Λόγος και Εικόνα, Θεσ/νίκη 2002). 

Τα απομνημονεύματα παρέδωσε στο Κέντρο Έρευνας Ιστορίας και Τεκμηρίωσης του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα ο εγγονός του πασά, ο Ίνης (Σαχίν Σέργιος) Μεσαρέ. Πατέρας του Ίνη ήταν ο Κενάν Μεσαρέ, γιος του Ταχσίν Πασά και της Χατιτζέ, μιας μουσουλμάνας Γιαννιώτισσας Ελληνικής καταγωγής. Ως υπασπιστής του πασά, ο Κενάν είχε αναλάβει τη σύνταξη του πρωτοκόλλου παράδοσης της Θεσσαλονίκης. Μετά την απελευθέρωση της Μακεδονίας έλαβε την Ελληνική υπηκοότητα και αποτύπωσε στους πίνακές του σημαντικά στιγμιότυπα από τους βαλκανικούς πολέμους. 

Τα περισσότερα έργα του εκτίθενται στο Στρατιωτικό Μουσείο Οχυρού «Εμίν Αγά» στα Γιάννινα ".


Μιχάλης Αντωνιάδης


read more ►
0 σχόλια

Είσαι Ελλάδα Πανάκριβο μετόχι,

 

Είσαι Ελλάδα του ντουνιά,

Πανάκριβο μετόχι,

Χίλιες φορές να σε πουλάν, 

Χίλιες θα λέμε ΟΧΙ!!


ΚΑΛΗ ΣΑΣ ΚΥΡΙΑΚΗ!! Μιχάλης Αντωνιάδης

read more ►
0 σχόλια

Πίστη καὶ Προσευχή.

1/11/25

 

Πίστη καὶ Προσευχή.

Τίποτε δὲν εἶναι ἀδύνατον στὴν Παναγία μας !

«Χαῖρε, τροφὴ τοῦ Μάννα διάδοχε·  Χαῖρε, τρυφῆς ἁγίας διάκονε». (Στάσις Β΄ Λ5 )

Χαῖρε, τροφὴ ποὺ διαδέχτηκε τὸ μάννα· χαῖρε, ἐσὺ ποὺ μοιράζεις τὴ θεία ἀπόλαυση (στὸν ἄνθρωπο).


ΚΑΛΗ ΣΑΣ ΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ!!     Μιχάλης Αντωνιάδης


read more ►
0 σχόλια

Η Πίστη που πέτυχε το Θαύμα, μόνη παρηγοριά, ο Ουρανός. Η μόνη μάνα, η Παναγία.

 

28η Οκτωβρίου 1940: 

Η Πίστη που πέτυχε το Θαύμα,

«Κάνουμε το Σταυρό μας και ορμάμε σαν λιοντάρια στον εχθρό»


Οι Ήρωες του 1940 πηγαίναν γελώντας στον πόλεμο κι εμείς σήμερα αδυνατούμε να χαρούμε ακόμα και την ειρήνη..Τι άλλαξε από τότε;

Το έχετε συλλογιστεί ποτέ; Τι ήταν αυτό που το 1940 έκανε τους Έλληνες να είναι γελαστοί ακόμα και πηγαίνοντας στον πόλεμο και – από την άλλη –  τι είναι αυτό που κάνει τους σημερινούς Έλληνες να είναι δυστυχείς ακόμα και στην ειρήνη;

Είναι το Εθνικό φρόνημα που ξέφτισε; Είναι ότι γίναμε καλομαθημένοι και βλέπουμε όλες τις Ευλογίες ως δεδομένες; Είναι ότι αποσυνδεθήκαμε σταδιακά από τη μεγαλειώδη ιστορία μας; Κάποτε ήμασταν ατρόμητοι για να κερδίσουμε το παν, και τώρα δειλοί για να συντηρήσουμε το τίποτα; Που πήγε αυτός ο λαός που περιφρονούσε κατάμουτρα τον χάρο, που έβαζε μέσο για να τον στείλουν στο μέτωπο της Ηπείρου, που θεωρούσε ντροπή να μείνει πίσω με τον άμαχο πληθυσμό;

Υπάρχει ακόμα στα γονίδιά μας αυτή η ψυχή που φώναζε «Αέρα» εφορμώντας σε μια υπερδύναμη; Και αν υπάρχει, γιατί κοιμάται τόσο βαθιά;

Το Έπος του ’40 ακολουθήθηκε από μια τριπλή κατοχή (Γερμανοί, Ιταλοί και Βούλγαροι) που έπνιξε την πατρίδα μας στο αίμα, κι όμως το γιορτάζουμε με τέτοια λαμπρότητα που ούτε απελευθερωτικούς πολέμους δεν γιορτάζουμε. Γιατί; Διότι το Έπος του ’40 ξεχώρισε στη συλλογική συνείδηση για το αδείλιαστο φρόνημα της αντίστασης, το ανέλπιστο που έγινε εφικτό, το Θαύμα που πήρε σάρκα και οστά.

Οι φτωχοί Έλληνες τσάκισαν την επέλαση του Άξονα, την ώρα που οι άλλες χώρες της Ευρώπης παραδίνονταν στους φασίστες, η μία μετά την άλλη. Ελάχιστη σημασία είχε αν αυτός ο αγώνας θα κατέληγε σε οριστική νίκη. Γιατί η νίκη είχε σημάνει εξαρχής γράφοντας ιστορία με ένα ειπωμένο «ΟΧΙ» που έδωσε σύνθημα για το ανείπωτο. Το ανώτερο έπαθλο του Έλληνα ήταν διαχρονικά η δόξα και όχι η νίκη.

Και πώς πραγματοποιήθηκε αυτό το μέγα Θαύμα που ανάγκασε τον Χίτλερ να αλλάξει τα σχέδια του, χάνοντας ζωτικό χρόνο για την εκστρατεία του; Με τη συλλογική πεποίθηση των Ελλήνων και του ηγέτη τους ότι ο Θεός θα ατσάλωνε αυτόν τον τίμιο αγώνα απέναντι στις δυνάμεις του κακού. Ένας μελετητής του ’40 μπορεί να διαπιστώσει πολύ εύκολα ότι αυτός ο αγώνας ήταν διαποτισμένος από την Πίστη, σε όλες τις εκφάνσεις του. Στις δηλώσεις των αξιωματικών, στα γράμματα των στρατιωτών, στα δημοσιεύματα των εφημερίδων, στα έργα των λογοτεχνών, παντού αναδυόταν σαν γλυκό λιβάνι η αναφορά στα Σεβάσματα της Ορθοδοξίας.

Την ώρα που ο Χίτλερ ντοπάριζε τους στρατιώτες του με μεθαμφεταμίνες (Pervitin) για να τους κάνει «υπερανθρώπους» στις σφαγές τους, το ηθικό των Ελλήνων έφτανε – κυριολεκτικά – στον ουρανό, μόνο και μόνο με το: «Ει ο Θεός μεθ’ ημών ουδείς καθ’ ημών». Αυτή η πίστη που έκανε τους επιστρατευμένους Έλληνες να χαμογελούν μπροστά στον θάνατο, είναι η ίδια Πίστη που χάριζε παράδοξη αγαλλίαση σε κάθε υποψήφιο Μάρτυρα πίσω στους αιώνες. Σε ρωμαϊκές αρένες, σε σφαγές, σε βασανιστήρια, σε σκλαβιές και σε αλώσεις.

Ένα χαρακτηριστικό γράμμα ενός Έλληνα αγωνιστή από το μέτωπο, γράφει:

«Ελένη μου, πόσο θα ‘θελα να δω το πρόσωπό σου! Δώσε τα φιλιά μου σ’ όλους. Στον πατέρα μου πες του, ότι βαστάμε. Δεν υπάρχει δειλός ανάμεσά μας. Τη μάνα μου φίλα την διπλά. Υπάρχει φόβος. Κάνουμε το Σταυρό μας και πλέον σαν λιοντάρια φαντάζουμε όλοι καθώς ορμάμε στον εχθρό. Κρύο και σφαίρες, έτσι περνάνε οι ημέρες και οι νύχτες μας. Η οσμή του θανάτου μας γυροφέρνει, μα ‘μεις τραγούδια λέμε για τις αγάπες μας, για την Ελλάδα μας.

Είναι και ένας παπάς μαζί μας. Έβγαλε το Ράσο και φόρεσε το χακί. Μας Εξομολόγησε. Μας κοινώνησε. Σα να φάγαμε και ήπιαμε θάρρος, ελπίδα και ειρήνη. Να Προσεύχεστε για όλους μας. Εδώ στα βουνά, η μόνη παρηγοριά μας, είναι ο ουρανός. Η μόνη μας μάνα εδώ είναι η Παναγιά. Ποιος θα τ’ έλεγε ότι εγώ θα έγραφα γράμμα πολέμου. Σ’ αγαπώ, το ξέρεις και εγώ ξέρω ότι μ’ αγαπάς. Ο Θεός είναι μαζί μας. Ο Θεός είναι μαζί σου».

Σε αυτά τα ακριβά λόγια χωράει όλη η ψυχή του Έπους του ’40, αλλά και η απάντηση στο τι έχει αλλάξει από τότε. Αφού εγκαταλείψαμε τον Θεό, πεινάσαμε από θάρρος, ελπίδα και ειρήνη. Οι Έλληνες του ’40 ήταν χορτάτοι από αυτά και ας τους θέριζε η πείνα. Εμείς έχουμε γίνει Θεονήστικοι από ελπίδα και ας έχουμε όλα τα αγαθά. Αυτό το γονίδιο υπάρχει μεν και σήμερα, αλλά έχει καλυφθεί από ένα χοντρόπετσο στρώμα αναισθησίας και ασύδοτης καλοπέρασης.

Για πολλούς – στην καλύτερη περίπτωση – οι Ήρωες της Ηπείρου φαντάζουν σαν ένα ιδεατό παράδοξο, πολύ κοντινό για να το απωθήσουν – πολύ μακρινό για να το μιμηθούν. Κι όμως είναι η ίδια γραμμή αίματος που μας συνδέει και περιμένει να ξυπνήσει από τον λήθαργο, για να χαμογελάσουμε ξανά μπροστά σε όλες τις αντάρες. Το ’40 μας έδειξε ότι όλα τα – τάχα – πατριωτικά ιδεολογήματα, όταν δεν συνοδεύονται από αληθινή Πίστη, είναι κίβδηλα και άχρηστα. Το γράμμα του στρατιώτη μας το λέει ξεκάθαρα: μόνη παρηγοριά, ο Ουρανός. Η μόνη μάνα, η Παναγία. Μόνο στήριγμα για να μεγαλουργήσουμε, η Ορθοδοξία.

Τίποτε λιγότερο – τίποτε περισσότερο.

Τρία θελήματα πρέπει να ταυτιστούν για να μεγαλουργήσει ξανά η Ελλάδα μας: του Θεού, του κυβερνήτη και του λαού. Αυτό έγινε το 1940, αυτό πρέπει να γίνει και στον καιρό μας αν θέλουμε να ανατείλει η δόξα ξανά για τούτο το Έθνος..


Μιχάλης Αντωνιάδης

read more ►
0 σχόλια

Halloween.. ξέρετε τι σημαίνει; Hell will win= Η κόλαση θα νικήσει..

31/10/25

 Halloween.. ξέρετε τι σημαίνει; Hell will win= Η κόλαση θα νικήσει..

Ο ιδρυτής της σατανιστικής εκκλησίας ο Anton LaVey, είπε:

"Χαίρομαι που οι γονείς αφήνουν τα παιδιά τους να γιορτάζουν τον διάβολο τουλάχιστον μία φορά τον χρόνο."  ΠΡΟΣΟΧΗ!!

ΚΑΛΗ ΣΑΣ ΗΜΕΡΑ!!  Μιχάλης Αντωνιάδης


read more ►
0 σχόλια