Για να σταθεί η κοινωνία, θέλει ΝΟΥ και ΝΟΜΙΣΜΑ,

4/5/24

 ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΠΡΟΔΟΣΙΑΣ ΤΟΥ ΙΟΥΔΑ

  Η καλή έκβαση μιας κακής πράξης, δεν ωφελεί αυτόν που είχε κακή πρόθεση. Γι' αυτό η αξία της πράξης του Ιούδα να προδώσει τον Χριστό, δεν μπορεί να εκτιμηθεί από το αποτέλεσμα που αυτή είχε (την σωτηρία δηλ. όλου του ανθρωπίνου γένους), αλλά πρέπει να εκτιμηθεί σύμφωνα μ' αυτό που ήθελε ή που σκέφτηκε αυτός να κάνει. Ο σκοπός της προδοσίας του Ιούδα ήταν τα χρήματα, γιατί ήταν φιλάργυρος και όχι η δική του σωτηρία και η σωτηρία όλων των ανθρώπων.

(Αββάς Ιωσήφ)

     Είναι αρκετοί εκείνοι που επαινούν τον Ιούδα, υποστηρίζοντας ότι εξαιτίας του, δια της προδοσίας του Σταυρώθηκε ο Χριστός και οικονομήθηκε η σωτηρία όλων των ανθρώπων. Σ' αυτούς που υποστηρίζουν αυτά, ο Ιερός Χρυσόστομος τους απαντά και τους λέει: ''Ας προσέξουμε, διότι δεν είναι αθώος ο Ιούδας, επειδή έγινε αιτία του θανάτου του Κυρίου και δια αυτού εσώθη η οικουμένη, αλλά αντίθετα είναι μυρίων κολάσεων άξιος. Την σωτηρία μας δεν την εργάστηκε ο Ιούδας με την προδοσία του, αλλά ο Χριστός με την σοφία Του, που μπορεί να μετατρέπει τις πονηριές μας σε αγαθό''. Σχετικώς με το θέμα να αναφέρουμε ότι: α) ο σκοπός δεν αγιάζει τα μέσα και β) ο Χριστός δεν διέθεσε κανέναν για κανέναν, αλλά διετέθη ο Ίδιος για όλους. Δηλ. δεν διέθεσε κανέναν από εμάς για την σωτηρία των άλλων, αλλά διέθεσε Αυτός τον εαυτόν Του για όλους εμάς. Και μην πλανόμεθα, ότι είναι δυνατόν ο Κύριος να έγινε αφορμή για την απώλεια του Ιούδα, έχοντας ''ανάγκη'' την προδοσία του. Ο Θεός μέσα στην σοφία Του, είχε άπειρους τρόπους να οικονομήσει την σωτηρία των ανθρώπων...

ΑΛΛΑ ΤΗΝ ΛΥΣΗ..ΤΗΝ ΔΙΝΕΙ Ο ΚΟΜΠΟΣ.

     Όταν ένας ιατρός προλέγει τον θάνατο ενός ασθενούς, είναι υπεύθυνος θανάτου ο ιατρός και θα πεθάνει ο ασθενής, επειδή το προλέγει ο ιατρός ή διότι ο ασθενής όντας άρρωστος δεν έχει ελπίδα ζωής και θα πεθάνει; Ή όταν προγνωρίζει κάποιος και προλέγει π.χ. το έγκλημα ενός ανθρώπου, είναι υπεύθυνος ο προγνωρίζων ή ο μέλλων να διαπράξει το έγκλημα; Υπεύθυνος βέβαια είναι ο κακούργος και όχι ο προλέγων. Ακριβώς το ίδιο έκανε και ο Θεός στην περίπτωση του Ιούδα. Προείπε την προδοσία του Ιούδα, διότι σαν Θεός προείδε αυτή και υπεύθυνος για την προδοσία του Χριστού ήταν αποκλειστικά ο Ιούδας. Η Προφητεία δηλ. του Θεού, εξαρτάται από την προδοσία του Ιούδα και όχι η προδοσία του Ιούδα, από την Προφητεία του Θεού.  Λέει χαρακτηριατικά ο Ιερός Χρυσόστομος: Δεν προφητεύτηκε η προδοσία του Ιούδα, για να γίνει προδότης ο Ιούδας, αλλά επειδή επρόκειτο να γίνει προδότης, προφητεύτηκε η προδοσία του. 

Δημήτριος Πανάγοπουλος

Μιχάλης Αντωνιάδης